Friday 20 January 2012

Family Vacation : Danang,Vietnam.........Part 1


19/1/2012 (Khamis).....aku bertolak daripada Jempol ke Pedas untuk bermalam di rumah Syanie (rumah dia kat senawang,g  pedas dulu sebab nak parking keta kat ILP Pedas  dan naik kereta Syanie ke rumahnya di Senawang). Hari Kamis tue ambil AL 1 hari sebelum bertolak ke Vietnam. Malam tue, anak-2 susah ckit nak tido,mgkn sebab tempat baru....tergolek sana,tergolek sini,tapi still xtido2. Sebelum tido, kunci jam.Kononnya pkl 4 da kena bangun. Qistina lak resah sebab hidung dia tersumbat (tiba-2 je selsema malam tue...heiii anak....time2 nie la ko nak selsema)....kadang2 dia merengek sbb susah nak bernafas melalui hidung..vicks lak xde.terpaksa la aku urut2 badan dia agar dia terlena kembali.malam tue aku memang tak tido sangatla...orang kata ‘tido-2 ayam’ gitu......
inila beg-beg yang perlu ku bawa....1 bag besar,1 bag Dubwis, 1 begQistina,1 beg aku
main entrance LCCT...pagi2 subuh da ramai orang
20/2/2012 (Jumaat).....Pagi tue tak bangun pkl 4, tapi 4.30pg, kira lewat ckit...berlari2 mengemas barang,buat susu anak,pakaikan baju anak, tukar pampers anak, pakaikan sweater, pakaikan stoking.... huhhhh...berpeluh2 aku...lambat gak bertolak dr Senawang,plan nak bertolak pkl 5.10,tp 5.40 pg br bertolak. Di sebabkan da lambat, Syanie pn bw selaju mgkn....tapi nasib tak menyebelahi kami....hujan yang tersangat lebat pula ditengah jalan...terpaksalah Syanie bawa perlahan2...lagipun jalan tak berapa nampak. Sampai kat LCCT jam da menunjukkan 6.50am. Berlari2 aku ke kaunter pendaftaran...kat kiosk da tak boleh da sebab da lambat. Aku g check-in, anak2 lak kat dlm keta dgn Syani...Berlari2 aku ke kaunter....mula kaunter 24, pastu kaunter 24 cakap nak check in ke Danang kena p kaunter 45, kaunter 45 cakap lak bkn kaunter dia, tapi kaunter 5....last2 aku marah diorang...aku cakap ,aku da penat nak lari sana-sini, lagipn aku da lambat ...flight tiket dijadualkan pkl 7.30am...aku merayu2 spy settllekn luggage aku....at last, org kaunter setuju tolong aku selepas rayuan dibuat...padahal, aku rasa mcm da nak nangis....dia cakap dia beri masa 15 minit untuk aku settle kn luggage aku(sbb masa tue luggage kat kete Syanie)...berlari2 la aku ke kete Syanie utk ambil luggage..pastu g check luggage,lepas tue baru g kaunter 5 tadi yg berjanji nak tolong aku...nasib baik sempat....huhhh...satu kelegaan bila luggage da lepas....
Area check-in
Aku berlari-2 anak lagi untuk ambil anak plak kat kete Syani....sebab masa tu jam menunjukkan pkl 7.15 am....dlm 15 minit lagi gate akan tutup...so, lepas ucapkan terima kasih kat Syani, aku berlari2 sambil tangan kanan mendokong Dubeis tangan kiri menarik Qistina....Rasa nak lerai tangan-2 dan kaki-2 aku, tapi aku teruskan juga...takut gak gate tutup...kang bagasi sampai vietnam, tapi org nye tak muncul2....nasib baik qistina tak merengek sangat...sampai kat tempat duduk aku terus bagi susu kat diorang...sebagai sarapan diorang,takut diorang lapar....aku memang lapar la tahap maksimum....yelah tenaga yang aku ade digunakan sepenuhnye tuk berlari2 anak ke sana-ke mari....tak le bayangkan tahap kecemasan aku masa tue...aku takut aku nie terlepas flight je...da la flight ke Danang nie ade sekali je sehari....Rupa-2nya flight postpone 1 jam dari yang dijadualkan....lega rasanya....bley la aku bernafas sebentar....

Lepas gate da di buka lebih kurang pukul 8.15 am, aku pn beratur sambil mendokong si Dubeis...Kakaknye menurut je ke mana aku menarik tangannya....semasa on the way ke flight tue,Qistina merengek gak....pas tue aku pujuk dia ,bgtau dia jap g nak sampai flight da...akak jln tau(kira jauh gak berjalan kaki, sebab tue kot dia merengek)...dia mengangguk tanda setuju...Alhamdullillah...nasib baik dia dgr cakap aku, kalu x, pengsan gak aku nak melayan dia....

Sampai kat dalam flight, aku terus duduk kat seat paling depan sekali      ( hot seat)....aku main belasah je,xtengok no seat.....stewardess tak bising pn bila tgk aku duduk kat depan tue...aku duduk dpn supaya senang aku nak p toilet kalu emergency nnti....Sampai kat flight aku terus ikat Qistina, Si Dubeis lak aku pangku dia...pastu terus bagi susu lagi...sambung minum susu yang tak habis diminum tadi....Bagi susu sbb takut nnti masa flight nak berlepas, dia bising lak kalau telinga dia tersumbat. Kita yang dewasa nie tau la kena telan air liur kalu telinga tgh tersumbat, tapi budak2 kecik mana dia tau...so bagi la susu...at least dia menelan sesuatu....
Bila flight da sampai atas, baru aku buka seat belt Qistina dan duduk kn Dubeis sorang2 kat kerusi...barula aku boley bernafas panjang....terus order makanan sebab memang da lapar sangat...aku order nasi ayam. Air pula aku ade bawa (air kotak dutch lady)..anak2 aku biarkan leka bermain,aku pula memenuhkan perut yang sedia kosong dengan nasi ayam ayng aku order tadi... satu kelegaan bila perut da penuh...baru semangat ckit...Selepas satu jam perjalanan, si Kakak berbunyi ‘” Mamaaa, kakak yakk la....”maknanya dia da berak, minta aku cebukkan dia....Mcm mana ye, da le toilet tue kecik...mula2 aku cuba nak tinggalkan si Dubeis tu kat kerusi sambil aku cebukkan kakaknya, tapi bila dia nampak je aku nak tinggalkan dia, dia melalak sekuat-kuatnye...terpaksala aku bawa dua2 dlm toilet...si Dubeis aku dudukkan dia kat toilet duduk tue, si Kakak nye aku cuci berak dia guna tisu tandas...habis tisu kat situ aku kejekan...banyak dia yak,sbb tue banyak guna tisu...akhirnya, selesai juga misi aku mencebuk si Kakak dengan jayanya....


Bila da selesai, aku terus bawa diorang kat kerusi untuk tidur kan diorang...lgpn aku tau diorang nie mengantuk...bangun dah la awal, lgpn mlm tadi tidonye lewat...At last, tertido juga diorang...Dubeis aku pangku...si Kakak tido kat kerusi sambil menyenget kn badannye cari posisi yang OK dan BEST, kepala dia aku sendal dgn tuala spy tak sakit sangat bersandar kat besi.....Selepas 2 jam perjalanan, sampai la kami di Danang, Vietnam...Cabaran seterusnya nak bawa anak2 aku ke kaunter imegresen Vietnam...satu cabaran juga...dah le masing2 baru bangun tido, mengamukla jawabnye...terpaksa aku pujuk,usap-2 si kakak ...si Kakak nie wajib aku jaga emosinya sebab dia kena jalan kaki, si adiknya takpe,aku leh dokong...


Masalah lain pula, kat kaunter imegresen vietnam nie lambat lak buka,si Kakak da merengek2 minta dokong...last2 aku dokong dua2,pastu aku mencangkung sambil memangku dua2...penat memangla penat, tapi sebab semangat nak bercuti tue, aku padamkan perkataan penat tue...Si Dubeis seluar dia memang da lencun sangat, sampai tembus kat seluar aku bila aku dokong dia....aaahhhh...lantakla..asalkn dia tak melalak. Eiii...apasalla kaunter nie lambat sangat bergerak...lambat betul org vietnam nie buat keje...nak je aku mengamuk kat pegawai imegresen suruh diorang buat keje cepat ckit...nak tercabut pinggang nie...laki aku lak banyak kali call,aku je malas nak jawab.tunggu sume settle,baru aku call dia blk...

Yang menyakitkan hati aku,satu kaunter imegresen ada 2 barisan...sepatutnya bergilir-gilir la..bila barisan tue da, barisan nie la pulak....nie dia pentingkn kaum kerabat vietnam dia lak dulu lepas..rasa nak mengamuk....hello, follow the turn ok...aku pun da penat nie...aku tau nie negara ko, tapi tak yahlah nak buat mcm tue k...aku menjerit dlm hati je yang termampu...diorang nie xde empati langsung kat aku yang terkedek2 sorang dengan anak2 yang masih kecik...orang vietnam nie sellfish. Tak berhati perut.....huhhh...sangat menyedihkan tengok situasi macam tue....bila aku tengok mood anak2 aku da OK,akupn lepaskn diorang.....pegawai imegresen lak marah anak aku supaya jangan lepas garisan...”hello, they just a kids ok, don’t scold them. They don’t know anything” aku menjerit. Terkejut pegawai tue....dengan muka bengis aku, mstila dia takut. At last, settle gak urusan aku kat kaunter imegresen. Pastu, kena ambil bagasi lak. Tapi aku cari trolley dulu. Senang nak handle budak2 kalu ade trolley. Si Dubeis aku letak kat atas, si Kakak kat bahagian bawah. Nasib si Dubeis ni muat kat ruang atas tue walaupun ruang nye kecik dan space di reka untuk letak handbag aku rasa, tapi aku letak anak....hikhikhik....Pastu aku tunggu bagasi aku. Lepas ambil bagasi, aku terus mencari husband aku...dari jauh nampak lambaian dan senyuman darinye...huhhh...lega rasanya da nampak husband aku. 

Masa tue jam da menunjukkan pukul 12.15 pm waktu vietnam...husband terus bawa aku ke kereta yang da di booking..kami ambil sekali driver untuk membawa kami berjalan-jalan sekitar Danang,Vietnam nie...Husband bukannya tau sangat area Danang nie. Kang sesat lak kalu tak pakai driver. Time public holiday nie sewa kereta+driver mahal ckit dari biasa...untuk dua hari sewa je ,kami kena bayar sebanyak RM700.Mahal kannnn......

Kami meneruskan perjalanan ke Hotel kami, Non Nuoc Sandy Beach Resort. Perjalanan mengambil masa 15 minit je dari airport....Fuhhh...memang cantikla resort nie, patutla 4 star. Kami ambil Deluxe romm. Memang kecik bilik dia, tapi ok la sekadar nak merehatkan diri....hari nie aktiviti lepak2 je kat resort. Husband terus call spa untuk antar aku p berurut,anak2 dia yg jaga. Sambil2 dia tunggu aku, dia berkenalan lak dgn org Malaysia, tapi chinese...dia melepak sambil berborak...aku lak enjoy berurut, spa and jakuzi , baru aku rasa FRESH dan segar badan nie...baru rasa seronok nak explore Danang keesokan harinya....

Petang tue, kami lepak sekitar pantai dan mandi2 di kolam renang. Anak2 aku memang seronok main air nie...So,pemandangan dari kolam renang memang cantik, berlatarkan persisiran Non Nuoc Beach. So , enjoy the picture k.....










 Malam tue ingat nak jalan2 sekitar Danang tapi tak kesampaian sebab anak2 tertido keletihan termasuklah aku...so aktiviti berjalan-2 di postpon ke hari esok....

To be continue POST ‘Family Vacation : Danang,Vietnam.........Part 2’.........

No comments:

Post a Comment