Saturday 29 October 2011

Kod Warna bagi RJ45


Kabel UTP yang telah dipotong menggunakan ’cutter’ akan dibuang lapisan luarnya dengan menggunakan ’cable stripper’ sebanyak 1 cm untuk mendapatkan kabel yang terdapat di dalamnya. Terdapat 8 kabel yang terdapat dalam kabel UTP dengan 8 jenis warna ( 4 pasang). Daripada 8 kabel, hanya 4 kabel (2 pasang) yang akan digunakan . Dua kabel( 1 pasang) akan digunakan untuk penghantaran maklumat (Tx) dan dua lagi (1 pasang) kabel untuk penerimaan maklumat(Rx). Walaupun hanya 4 kabel digunakan, tetapi kita tidak boleh membuang 4 lagi kabel yang tidak digunakan kerana kabel-kabel ini akan berfungsi sebagai pembekal voltan. Sementara itu, pin yang digunakan ialah pin 1,2,3,6 dan pin yang tidak digunakan ialah 4,5,7,8.
Pemasangan warna kabel perlulah dipasang dengan betul supaya penyambungan internet dapat berfungsi dengan baik. Setiap wayar dalam kabel disambungkan ke satu pengalir (atau pin) dalam penyambung. Penyambungan cara terus (straight cable) di dalam penyambung RJ45 ini biasanya digunakan pada komputer ke Hub dan Router ke Hub.
Berikut ialah peralatan yang digunakan untuk membuang lapisan luar kabel iaitu ’cable stripper’ dan kod warna pada penyambung RJ45 mengikut standard T568A dan T568B.

No comments:

Post a Comment