Saturday 29 October 2011

Kabel UTP

Kabel UTP adalah wayar kuprum yang banyak digunakan untuk penyambungan internet dan telefon di rumah dan bangunan-bangunan pejabat. Kabel UTP itu adalah kabel khusus untuk membuat transmisi data. UTP adalah singkatan dari “Unshielded Twisted Pair”. Ia disebut unshielded kerana sifatnya yang kurang tahan terhadap interferens elektromagnetik dan disebut twisted pair kerana di dalamnya terdapat pasangan kabel yang disusun saling berlilitan antara dua kable.


1. Kategori Kabel UTP
Terdapat 7 kategori kabel UTP tetapi kabel kategori 5 adalah yang paling biasa digunakan semasa penyambungan LAN atau biasa dipanggil sebagai kabel CAT-5. Setiap kategori hanya sesuai untuk pengguna tertentu sahaja. EIA telah membangunkan piawaian mengkelaskan kabel UTP melalui kualiti dan jumlah lilitan. Penerangan terperinci berkenaan kategori kabel UTP adalah seperti di bawah:

  • Cat 1 - di gunakan semasa POST (Plain Old Telephone Service)telefon dan ISDN. Kualitinya adalah untuk penghantaran suara.
  • Cat 2- digunakan semasa rangkaian internet topologi cincin dengan BW 4Mbps.Sesuai untuk penghantaran suara.
  • Cat 3 – digunakan dalam rangkaian data dengan frekuensi melebihi 16MHz atau lebih popular digunakan pada kelajuan 10Mbps
  • Cat 4 – Frekuensi melebihi 20Mhz dengan kelajuan 16Mbps
  • Cat 5 – Frekuensi melebihi 100Mhz dengan kelajuan 100Mbps.
  • Cat 6 – untuk kelajuan 250 Mbps
  • Cat 7 – direka untuk bekerja pada frekuensi melebihi 600 Mhz.

Kelebihan Kabel UTP adalah dari segi kos dan senang menggunakannya. Ia adalah murah, bersifat lentur dan mudah untuk dipasang.Kabel yang ingin digunakan akan dipotong dengan cutter mengikut panjang yang dikehendaki. Berikut adalah contoh kabel UTP yang telah dipasang penyambung RJ45 dan contoh kabel UTP kategori 5 yang telah dibuka penebat luarnya.

No comments:

Post a Comment